Kehittyvän Provinssin talousvaikutukset tutkittu

Paljon yleisöä päälavan edessä aurinkoisena päivänä.
Kuva: Sari Soininen

FESTIVAALIALUETTAAN KEHITTÄVÄ PROVINSSI ANTAA MERKITTÄVÄÄ LISÄVAUHTIA SEINÄJOEN ALUETALOUTEEN 

Provinssin liikennejärjestelyitä on kehitetty toimivammaksi yhdessä kaupungin kanssa. Saapuminen ja poistuminen helpottuvat entisestään Huhtalantielle rakentuvan, bussien ja taksien pysähtymiselle tarkoitetun, levikkeen myötä. Näin myös muu liikenne pääsee kulkemaan Huhtalantiellä sujuvammin. Lisäksi viime vuonna ensimmäistä kertaa käytössä ollut Huhtalantien Fast lane -sisäänkäynti siirtyy VIP-portin viereen, mikä nopeuttaa sisäänkäyntiä. Ainutlaatuiset puitteet vuodesta 1979 Ihmisten juhlalle tarjonneen Törnävänsaaren infratekniikkaa on kehitetty useiden vuosien ajan entistä toimivammaksi sähkö-, vesi-, viemäri- ja internet-yhteyksien osalta yhteistyössä Seinäjoen kaupungin kanssa.

Törnävän koulun remontin valmistumisen myötä Provinssin leirintäalue laajenee ja koulun pihaan rakentuu palveluita sekä Camp Provinssin ohjelmateltta. Uusina majoitusvaihtoehtoina asiakkaat voivat yöpyä festivaaliviikonlopun ajan myös Provinssi Glamping -alueella, Provinssi-hostellissa, sirkusteltoissa ja entistä suuremmassa Mökkikylässä.

PROVINSSI TUO ALUEELLE ELINVOIMAA

Vuosina 2023–2024 toteutetun asiakastutkimuksen perusteella Provinssi antaa merkittävää lisävauhtia Seinäjoen aluetalouteen. Tapahtumakävijät käyttivät vuonna 2024 vierailuunsa yhteensä 15,9 miljoonaa euroa, joka on 16 % enemmän kuin vuonna 2023. Seinäjoen ulkopuolelta saapuneiden osuus kokonaiskulutuksessa nousi vuonna 2024 26 % kokonaisumman yltäessä 11,2 miljoonaan euroon. Festivaalikävijöiden kulutus jakautui laajasti eri toimijoiden palveluihin ja tuotteisiin. Suurimmat osuudet tapahtuma-alueen ulkopuolisesta kulutuksesta menivät majoitukseen (33 %) ja ostoksiin (31%).

Provinssi kasvattaa myös Seinäjoen vetovoimaisuutta. 95 % kävijöistä saapui paikkakunnalle ensisijaisesti festivaalin vuoksi, ja Seinäjoen ulkopuolelta matkanneista 39 % oli kaupungissa ensimmäistä kertaa.

Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä odottaa innolla tulevaa kesää: “Provinssi on itsellekin merkittävä – on kutkuttavaa odottaa jotain tuntematonta ja löytää alueelta upeita juttuja jotka luovat vanhalle musadiggarille uskoa siihen, että festivaaleja tehdään edelleen myös kulttuurinen näkökulma ja taide edellä ja voimme luottaa siihen, että musiikkiala voi hyvin. Täytyy laittaa itsekin nyt Provinssin Spotify-lista pyörimään!”Seinäjoen strategiaan kuuluu tapahtumakaupunkina kehittyminen, ja kaupunki pyrkii tapahtumien kanssa strategiseen yhteistyöhön ja siirtyy suurtapahtumien kanssa avustus- ja tukikulttuurista kahdenvälisiin kumppanuussopimuksiin, joka on läpinäkyvää ja takaa kaupungille monenlaista näkyvyyttä. Provinssin kanssa tehdään strategista yhteistyötä myös tapahtumakaupungin kehittämisessä. On merkittävää saada koko kaupunki sykkimään – yli 15 000 ihmistä vaihtoi viime kesänä Provinssi-rannekkeen Seinäjoen keskustorilla ja tämän vaikutus on ilmeinen. Kaupungin asukkaat ja täällä käyneet antavat bränditutkimuksissa kaupungille hyvät pisteet, ja Provinssin myötä Seinäjokeen tutustuvat ovat merkittävän potentiaalinen ryhmä”, Kiiskilä syventää.

Provinssin myötä moni saa ensikosketuksensa Seinäjokeen ja haluamme auttaa kaupunkia ottamaan tästä potentiaalista kaiken irti.”, täydentää Provinssin hallituksen puheenjohtaja ja Fullsteam Agencyn toimitusjohtaja Tuomo Tähtinen.

Asiakastutkimuksen toteutti Sponsor Insight.

26.–28. kesäkuuta järjestettävä Provinssi julkistaa valmiin musiikkiohjelmistonsa torstaina 17. huhtikuuta.